چی گانگ طبی غازهای مهاجر و اثربخشی آن در تسکین ذهن و آرامش درونی

فوايد چى گانگ طبى غازهاى مهاجر

کاهش استرس ، کاهش درد ، بهبود تنفس ، انعطاف پذیری ، افزایش قدرت ، کنترل وزن ، بهبود جریان خون ، آرامش درون….. چى گانگ هنر سلامت زیستن است، آنچه که در اولین مراحل یادگیری تای چی چوان به هنرجویان گفته میشود، صبر و شکیبایی است که برای فراگیری این هنر زیبا، یک پیش نیاز به شمار می آید .اما حتی اگر میزان صبر و شکیبایی هنرآموز در بدو آموزش، در سطح خوبی هم نباشد، ماهیت تمرینات چی گانگ به نوعی است که موجب افزایش تدریجی آن خواهد شد. چی گانگ” مادر ورزش ها و بستری مناسب برای سلامتی تن و روان است.

انواع چی و چی گانگ

چی کانگ را به طور کلی می توان به چهار گروه تقسیم کرد ولى چى گانگ غازهاى مهاجرتركيبى از چهار تقسيم بندى با سمبل سيمرغ ، هفت وادى حكيم عطار ، غازهاى مهاجر در راه ابريشم و طب ابوعلى سينا به خرد ،كمال پيشگيرى وسپاس رسيده.

در طب تبت و تايوان و طب چين و…. چى گانگ را در طب پيشگيرى و طب سوزنى تقسيم بندى کرده اند ولى جالب اینکه درفرهنگ لطيف و شاعرانه ما ايرانيان، اين سمبل سلامتى در بازى بچه ها ديده و  نهادينه شده همانند”عمو زنجیر باف و … لی لی حوضک و یا بشین و پاشو خنده داره”

باشدكه ورزش و نرمش چى گانگ و تغذيه صبحگاهى هورمون گياهى ارگانيك در مدارس ايران زمين ريشه بگيرد كه محصولى از آگاهى و تمركز در سلامتى و پيشگيرى و صلح درون فرزندان ايران زمين باشد. بنابر این :

1.چی گانگ عالمان (Scholar  Qigong):ایده هایی را مطرح می کند تا ذهن را در هماهنگی و آرامش قرار داده، جریان انرژی به صورت عادی و طبیعی برقرار باشد.برخورداری از ذهن آرام Peaceful Mind نکته بسیار مهم در چی کانگ عالمانه است.

۲چی گانگ طبی(Medical Qigong):که برای شفابخشی و کمک به مدیریت بیماری و بیمار طراحی شده است. شایان ذکر است بنا بر رویکردهای قابل طرح در طب مکمل، در برخورد با مقوله بیماری و فرد بیمار، توجه به ذهن بیمار، عادات زندگی وی از جمله: تغذیه، ساعات خواب و فعالیت، فعالیت بدنی، روابط وی با خانواده و جامعه، نوع لباس و ….، اقلیم ، سن، جنس، وضعیت بدنی و روحی و … اهمیت دارد. فرآیند درمان در زندگی که خود تابعی از متغیر های مختلف ساده و پیچیده است، به همکاری و اشتراک دانش تمامی فرهنگها و مدیریت بیماری و بیمار نیاز دارد.

۳چی گانگ مذهبی: که موضوع بحث ما نیست

۴چی گانگ رزمی(Martial Qigong): برای تغذیه جسم فیزیکی در بالاترین سطح ممکن و افزایش قابلیتهای مورد نیاز در مبارزه طراحی شده است. افزایش هماهنگی ذهن و بدن، افزایش تمرکز، افزایش قدرت و کارآیی عضلات ، افزایش قابل ملاحظه ظرفیت قلبی و عروقی و نیز سرعت ریکاوری، تسریع روند بهبود از صدمات و آسیبهای وارده از جمله دست آوردهای این بخش می باشد.

در دنیای امروز با توجه به کاربرد فزاینده طب سوزنی، چی کانگ طبی از سایر گروهها رواج بیشتری دارد. از جمله تمرینات معروف در بخش چی کانگ طبی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

– ورزش پنج حیوان و پرنده مثل غازهاى مهاجر؛ که بیشتر جنبه پیشگیری دارد

– چی کانگ چهار فصل؛ که جنبه درمانی آن نیز بسیار قوی و موُثر است

 و طب چىً گانگ غازهاى مهاجر که از ساده ترین تمرینات چی کانگ با دو ٦٤ فرم  طبی به حساب می آید.

چی گانگ چه نقشی می تواند در زندگی انسانها و ارتقاء سلامتی و پیشگیری از ابتلاء به انواع بیماریها داشته باشد؟

“چی گانگ” در قالب 2 ست که هر یک شامل 64 فرم ساده و موزون و در نهایت لطافت و آرامش است به همراه 21 فرم اولیه نرمش و سپاس طراحی شده تا انرژی حیات جذب و با هم افزایی “چی” در کل بدن گسترش یابد. این توزیع و گسترش چی ها در بدن در نقاط طب فشاری که همان طب سوزنی می باشند هدایت و تاثیر می کنند. این فرم ها به گونه ای هستند که هر انسانی در هر کجای جهان و با هر شرایط بدنی و سنی می تواند آن ها را به خوبی انجام دهد. انجام روزانه این ورزش تاثیر به سزایی در عملکرد مغز و نوروسنتیمرها و همین طور تقویت سیستم ایمنی بدن، سیستم گوارش و هورمون ها و آنزیم ها و در نتیجه تمرکز بینش و رفتار انسان دارد. به عنوان مثال “سرطان” خیلی ساده بر اثر جمع شدن و بسته شدن راه انرژی در سلول ها ایجاد می شود که مانع حرکت خون می شود، در نتیجه چیزی مثل بمب ایجاد می کند و تومور می شود چون داخلش حرکت اتفاق نمی افتد. انرژی یعنی گرمایش و اکسیژن و در تومور اکسیژن نیست و فقط رادیکال های آزاد است و همگی این ها منجر می شود به چیزی به نام سرطان. خیلی راحت می توانیم بگوییم غیر از عامل وراثت، سرطان مدیریت نکردن اکسیژن (تنفس صحیح) و استرس هایمان است.

اگر ما به نوع غذاهایی که می خوریم و به فنگ شویی خانه و محیط زیستمان توجه کنیم، نمی گذاریم سرطان یا ناراحتی قلب یا مرض قند یا چاقی یا افسردگی بر ما و بچه هایمان غالب شود. این حیات هدیه ای است که پروردگار به ما داده و ما با آن نمی توانیم هر طوری رفتار کنیم. می توانیم بگوییم سپاس برای این هدیه و یا می توانیم نا سپاسی کنیم. متاسفانه این ناسپاسی در فرهنگ ما خیلی دارد رایج می شود. وقتی قدرت ناسپاسی و اعتیاد ها و آلودگی ها بالا می رود، تعادل انرژی ما هم ضعیف می شود. هم اکنون این تعادل در فرهنگ ما کم رنگ شده و آثارش روی سیستم ایمنی بدن و هورمون های عزیزان آینده ما نمایان شده است.

چرا چی و طب ورزشى چى گانگ در سياست گذارى سلامتى در رده طب تكميلى خواهد شد؟

نيويورك تايمز در ريپورتى اعلام كَرد آينده سلامتى در بالهاى چى گانگ است به ١٦ دليل (مقاله انگليسى موجود است براى ترجمه)

وقتی فرم هاى چی گانگ را به درستی و بطور منظم انجام دهید، می تواند بخش مثبتی از یک رویکرد کلی در بهبود شرایط سلامتی روان و تن به شرح زیر باشد:

  • پاكسازى مغز و ارگان ها ، کاهش استرس ، سموم و اضطراب
  • افزایش ظرفیت هوازی و بازدم
  • افزایش انرژی و احساس خوب
  • افزایش انعطاف پذیری، تعادل و چابکی در عضله ها
  • افزایش قدرت تمركز ، مثبت فكر كردن و غلبه به بيماريها

دم و بازدم عميق در چی گانگ می تواند سرعت حرکت دیافراگم را سه تا چهار برابر زیاد کند. بنابراین افزايش اكسيژن در خون باعث مي شود تمام اعضای داخلی بدن بتوانند از تغذيه سالم بهره ببرند و پيام آرامش  و یکنواخت زيستن را تجربه می كنيد.

انعطاف پذیری اعضاء و تعادل بین آن ها و پیشرفت در تنفس , تعادل هورمونى به أخذ انسولين، متابولیسم  دستگاه گوارش و سیستم چرخه ای بدن، سيستم ایمنی بدن را در مقابل بیماری ها بالا می برد. در كنگره جهانى چى گانگ و تاى چى در سال ٢٠١٦ در سن فرانسيسكو، به سازمان ملل گزارش داده شد كه جايگاه طب چى گانگ بايد در سياست گذارى سلامتى هر كشورى  ادغام شود چون هدف پيشگيرى است نه درمان.

تغدیه فیتو 2+5 و پاکسازی

چاقی و دیابت در جهان به صورت اپیدمیک در میان کودکان و نوجوانان به روند نگران کننده ای رو به افزایش است که می تواند در آینده منجر به بیماری های قلب و عروق و افسردگی های حاد، بیماری های عفونی، یائسگی و پیری زودرس و انواع سرطان ها شود.طبق آمار 48 میلیون نفر در ایران دارای اضافه وزن هستند و همانطور که مشاهده می کنیم بیماری سرطان و ام اس در ایران به شدت در حال افزایش می باشد.

همانطور که می دانیم کلید اصلی حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری های جسمی،دگرگونی و اصلاح شیوه زندگی همچون تغییر رژیم غذایی، افزایش تحرک و کاهش تنش و استرس است.

برای شروع ضمن سپاس از پروردگار مهربان برای حیات، این هدیه ارزشمندی که از جانب حق تعالی به ما ارزانی شده، با احیای این فرهنگ والا در زندگی روزمره می توان آثار سپاس گزاری و قدردانی را بر روی سیستم ایمنی بدن و هورمون های خود و عزیزان مان مشاهده کرد.در ادامه ضمن معرفی هرم تغذیه فیتو، رژیم 2+5 که نتایج 20 ساله بررسی، پژوهش و تحقیق پیرامون تغذیه ملل توسط دکتر سونیا می باشد، معرفی می گردد.

هرم تغذیه فیتو خودشفابخشی برخوردار از جدیدترین اصول علمی تغذیه ای سازمان های پیشرو بهداشتی، غذایی و ورزشی در کنار حکمت باستانی فرهنگ های مختلف سراسر جهان می باشد. این هرم در هفت طبقه بندی است که بالاترین سطح هرم مختص به انرژی بوده و شامل مواد حیاتی چون (آفتاب، آب، خاک، اکسیژن) می باشد. با رعایت هرم تغذیه فیتو و رژیم 2+5 می توان سلامت را به زندگی خود بازگرداند. در این رژیم 2 روز روزه همانند روزه ماه مبارک رمضان است که تمرکز آن بر روی عادات و روان استوار است و در سایر روزها هم انتخاب مواد غذایی، بر اساس هرم تغذیه می باشد. این رژیم علاوه بر پاکسازی جسم، روح و روان را نیز پاک می سازد.