سبک زندگی چی وی: چی گانگ و تأثیر درمانگری آن در زندگی جوانان ایران

درمانگری زندگی برای ایران جوان

انسان امروز در پی صلح و آرامش ، انسانیت و سلامتی ست. برای پاسخ به این امر باید راهی را در پیش گرفت که تن و جان و ذهن انسان را به طور جامع در نظر بگیرد و در راه هدایت و راهبری آن ارائه طریق کند. مژده آن که با پرورش مربیان پیراسلامتی و ترویج سبک الگوی پاسداشت طب خرد پیشگیری و سپاس چی ووی “Qi Way ” ارتقای سلامتی و خودشفابخشی میسر می گردد که با بازگشت گام به گام به مادر طبیعت و همچنین پاسداشت چهار عنصر حیات: اکسیژن، آفتاب، آب، خاک و سبزینگی از طریق:
1. طب ورزشی چی گانگ (غازهای مهاجر) تنفس سپاس 9+3+3
2. طب تکمیلی و تغذیه فیتو و رژیم 2+5
3. پاسداشت محیط زیست
4. تعالی فرهنگ اخلاق ، روح و روان
منجر به خودشفادهی و جهان شفادهی می شود. دکتر سونیا هاشمی گیمی نخستین پیشگام طب پیشگیری و تکمیلی سلامت و طب فرا تغذیه از انجمن متخصصان بهداشت و تغذیه و رژیم غذائی امریکا و پژوهش و انترنی از دانشگاه برکلی کالیفرنیاست. ایشان پایه گذار سبک پاسداشت طب خرد پیشگیری و سپاس می باشند.

دکتر سونیا با حیات دوباره خویش پس از طی دوران پر درد و سخت بیماری، این سبک چی وی را ابداع و نتایج تحقیقات و فعالیت های خود رابه منظور افزایش سلامتی و پیشگیری از انواع بیماری ها، تغییر “نگرش انسان” و بهره مندی از سبک “پاسداشت طب خرد پیشگیری و سپاس” و پالایش روح و روان از طریق سرمایه گذاری بر سلامتی کودکان، پرورش تربیت مربی (coach )های پیراسلامتی چی وی و درمانگری خودشفابخشی و همچنین گسترش آنها در مراکز آموزشی ( مدارس و موسسات ) و درمانی ( بیمارستان ها و کلینیک ها) در شهرها و روستاهای کشورمان معرفی می دارند. با شعار :
بچه های ایران به سرطان نه می گویند
ورزش و حکمت طب چی گانگ در اعصار باستان، جاده ابریشم، ایران و تبت حرکت کرده و نزد چینیان باستان نیز بوده و قدمتی حدود 5000 سال دارد که با بررسی زندگی و حرکات غازهای مهاجر آغاز شده و در آن همبستگی و تندرستی تن و روان دیده می شود. ايران و چين كشورهايى هستند كه تاريخچه چندين هزار ساله در استفاده از انرژي براي درمان دارند. برخي اسناد باستان شناسي كه در چين كشف شده، نمايانگر فرهنگ استفاده از انرژی هستند. فرهنگ استفاده از انرژي در ورزش هاي معنويِ انرژي زا در چين سابقه و ارزش بسيار دارد كه مهمترين آنان ورزش چی کانگ است. اين ورزش ، قديمي ترين نوع ورزش در چين است كه براي تحصيلِ نيرو يا انرژي مورد استفاده قرار مي گيرد و منجر به حفظ سلامت و همچنين درمانگرى بيماري ها ميشود. خوشبختانه اگاهى مديكال چى گانگ غازهاى مهاجر در دهه اخير توسط دكتر سونيا هاشمى بنيانگذار اين سبك در ایران آ”غاز” گرديده است. در حال حاضر اين ورزش با حداقل5000 سبک مختلف شناخته می شود و فقط هفت نوع از آنها، در گروه مديكال يا طبى قرار می گیرند كه مديكال چى گانگ ورزش غازهاى مهاجر در طب چين و در جهان بعنوان طب تكميلى انتخاب شده است .
در عرفان و ادبیات کهن ایرانیان نیز شباهت هایی دیده می شود که نشان از وجود ریشه های نهان از حکمت چی گانگ در ایران باستان می دهد. چی گانگ نماد طب، مهر، مدیریت و رهبری خلاق غازهای مهاجر است که در آثار به جا مانده از مولانا، سهروردی، ابوعلی سینا، رازی، شاهنامه فردوسی و خصوصا مصداق بارز آن را در منطق الطیر عطار می توان مشاهده کرد. در داستان منطق الطير، گروهي از مرغان براي جستن و يافتن پادشاه شان سيمرغ ، سفري را آغاز مي كنند . در هر مرحله، گروهي از مرغان از راه باز مي مانند و به بهانه هايي پا پس مي كشند ، تا اين كه پس از عبور از هفت مرحله، از گروه انبوهي از پرندگان تنها”سي مرغ ” باقي مي مانند و با نگريستن در آينه حق در مي يابند كه سيمرغ در وجود خود آن هاست . در نهايت با اين خودشناسي مرغان جذب جذبه خداوند مي شوند و حقيقت را در وجود خويش مي يابند. سی مرغ عطار و پرواز حماسی شان از هفت شهر عشق و عبور از وادی های طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، فقر و فنا می تواند مصداق 7 حقیقت، همبستگی، رهبری و کمال غازهای مهاجر باشد. باید دید چطور آگاهی بسازیم، چطور توحید کثرت و بی نیازی را تجربه کنیم،چطور به حیرت برسیم و دانش را بیابیم و چطور عشق را در وجود خودمان و خارج از آن بپرورانیم.

چی گانگ چیست؟
در زبان چینی چی (Qi )به معنای هوا، نیروی حیات، انرژی، اکسیژن ، نفس و بخار است و در زبان سانسکریت به پرانا می شناسیم که همان انرژی معنوی و نیروی خلقت جهان هستی است. این همان انرژی ای است که با هر دم و بازدم در مریدین ها یا همان چاکراها و مسیرهای جریان خون در تمام بدن موجودات زنده جریان می یابد و انرژی و گرما می آفریند. واژه چی در نوشتار قدیمی بر مفهوم وضعیت بدون آتش نیز دلالت دارد.
گانگ ( Gong ) به معنای حرکت ، تمرین و یا به دست آوردن مهارت و هنر تسلط بر نفس است. “چی گانگ” یعنی رسیدن به مهارت دم و بازدم و هدایت “چی” در تن و روان و در واقع سبک زندگی و نوعی مهارت در طب، طب فشاری و سوزنی و تنفس است. “چی گانگ” بر روی سه محور فیزیک بدن، تکنیک های تنفسی و تمرکز ذهن استوار است به عبارتی بر اساس هماهنگ کردن سه وجود اصلی شامل اندیشه، بدن و سه سپاس نفس (دم) می باشد. در هنگام ورزش چی گانگ اندیشه باید آرام و نیک باشد، بدن باید راست و استوار و نرم باشد. در این ورزش آرام و عمیق تنفس کردن بسیار اهمیت دارد و سعی می شود مرکز نفس کشیدن را از انقباض و انبساط قفسه سینه به سوی دیافراگم تغییر داد. این روش اجازه می دهد تا تنفس عمیق تر و ارام تر در ناحیه دانتیه زایش و رویش انجام شود. بنابر این حرکات هماهنگ بدن و حرکات منظم تنفسی و تمرکز ذهنی برای وارد نمودن انرژی به بدن انجام می شود. ما اسم تمام این مجموعه را گذاشته ایم (Qi Way )، یعنی سبک زندگی طریقت انرژی چی، سبک زندگی اکسیژن و حرکت معرفت و تغذیه فیتو 2+5 و پاکسازی و جوان ماندن. علاوه بر “چی وی” ما می توانیم این ها را “چی جان” هم بنامیم، همانطور که در زبان شیرین ما کلمه “جان” معنا و مفهومی بسیار گسترده و عمیق دارد و تمام وجود مارا در بر می گیرد.
انرژی “چی ” به معنی انرژی است که درکل کائنات جاری است و آن ها را تغذیه می کند، در بدن انسان نیز به صورت انرژی کالریک وجود دارد که از مواد غذایی و تنفس در بدن انسان به وجود می آید . محققان و مدرسان نوین چی گانگ و پزشکان معاصر معتقدند که این انرژی در بدن انسان همان انرژی حاصل از سوخت ساز مواد غذایی و هوا است که باتوجه به قوانین فیزیک این انرژی می تواند به صورت های مختلف تبدیل شود، در چی گانگ این انرژی بیشتر به صورت الکترومغناطیس در نظر گرفته می شود و به همین دلیل به آن انرژی “بایو الکترومغناطیس” هم می گویند . علت این که آن را به صورت الکترومغناطیس در نظر می گیرند این است که معتقدند سیستم عصبی ما از این صورت انرژی تغذیه می کند و همچنین الکترومغناطیس یکی از چهار نیروی بنیادی فیزیک می باشد. این انرژی در آسمان و زمین و تمام طبیعت جاری است، اما در علم ” چی کانگ” معمولا به مطالعه انرژی درون بدن انسان می پردازند.
در غرب نیز دانشمندان با مطرح شدن نظریه کوانتوم و استرینگ تئوری بر این باور هستند که کل کائنات از انرژی تشکیل شده و مواد نیز صورت های مختلف انرژی هستند، همینطور در علم پزشکی نوین نیز توانسته اند از میدان های انرژی درون بدن انسان تصویر برداری کنند و در سراسر جهان امروزه روی این مسائل از جمله مریدین ها یا کانال های انرژی انسان، تاثیرات این انرژی روی ارگان های درونی بدن و خواص پیزوالکتریک سلول های بدن انسان تحقیقات بسیاری انجام شده که منتهی به ورود این علوم در بالاترین سطوح علمی دانشگاه ها و مراکز پزشکی جهان شده است. بنابراین “چی گانگ ” یعنی رسیدن به مهارت و تسلط در کنترل انرژی “چی” با تمرین و ممارست و تلاش بسیار و به مجموعه علومی اطلاق می شود که سعی در مطالعه و بررسی و مهارت یابی در میدان های انرژی انسان را دارد.